Altri problemi di Boeing con dadi lenti.
È uscita in questi giorni un’AD per il controllo della coppia di serraggio dei dadi che fissano alcuni modelli di sedili delle Flight Attendant sul pavimento dei 787.
Il 6 settembre 2022 è uscita una Service Letter di Boeing indirizzata agli Operatori del 787 con i dettagli della discrepanza.
Il 22 agosto 2023 è stato aperto il Notice of Proposed Rulemaking (quando l’FAA dice al pubblico che è a conoscenza di un problema e fornisce la bozza dell’AD per commenti).
L’AD, pubblicata adesso, obbliga gli Operatori a controllare la coppia di serraggio entro agosto 2024.
Sono affetti i 787 con sedili modello 2787 e 2788 fino al Line Number 1108. Dai dati del FAA ci sono 134 aerei immatricolati negli USA che devono essere ispezionati (l’FAA non indica il numero totale dei 787 nel mondo che hanno questi sedili installati).
Dalla Service Letter:
This Service Letter is being issued to address a quality escapement observed on some attendant seat installations where the seat track fitting nuts were under-torqued. There have been no indications or reports of properly torqued nuts loosening in service, and therefore this is a one-time service action to re-torque all 787 free standing attendant seats. This includes both standard model 2787 and high comfort model 2788 attendant seats.
In production, a flight attendant seat was discovered to be loose after final installation. The investigation found the floor attach fitting nuts to be significantly under-torqued. A Production line check revealed similar conditions on downstream airplanes.
A Quality Assurance investigation revealed that the attachment nuts were torqued using a yoke-type U-Joint adapter to mitigate clearance issues during the final torque process. Per installation process requirements, these adapters are not allowed for final torque as they can result in lower than intended torque values.
The subject seat track fitting attachment nuts are to be torqued to 140-150 in-lbs per BAC5009. Review of quality assurance inspection findings showed a few nuts with essentially 'zero' torque (finger tight), and many installations within 30 to 130 in-lbs range.
Sempre dalla Service Letter:
A safety evaluation was performed including static testing on an attendant seat with undertorqued fittings. This finding was processed through the Continued Operational Safety Program (COSP) and was determined to be Not a Safety Issue.
Mentre l’AD:
The unsafe condition, if not addressed, could result in the forward-facing flight attendant seats breaking free in a high load event, causing injury to flight attendants and blocking the exits during emergency egress.
Trovo abbastanza preoccupante questa parte: “a few nuts with essentially 'zero' torque (finger tight)”. A prescindere dalla difficoltà di fare la serratura, non ci hanno neanche provato!
Il sedile è fissato al pavimento con 4 bulloni, quindi penso che anche con uno “fuori uso” la situazione in questo caso specifico non sia così grave e pericolosa.
Il vero problema secondo me è la ripetizione di così tante discrepanze nell’assemblaggio delle parti, il che fa pensare a una grave lacuna del senso di Qualità.
Spero che le cose cambino in qualche modo.
AD:
Docket con ulteriori informazioni e la Service Letter
È uscita in questi giorni un’AD per il controllo della coppia di serraggio dei dadi che fissano alcuni modelli di sedili delle Flight Attendant sul pavimento dei 787.
Il 6 settembre 2022 è uscita una Service Letter di Boeing indirizzata agli Operatori del 787 con i dettagli della discrepanza.
Il 22 agosto 2023 è stato aperto il Notice of Proposed Rulemaking (quando l’FAA dice al pubblico che è a conoscenza di un problema e fornisce la bozza dell’AD per commenti).
L’AD, pubblicata adesso, obbliga gli Operatori a controllare la coppia di serraggio entro agosto 2024.
Sono affetti i 787 con sedili modello 2787 e 2788 fino al Line Number 1108. Dai dati del FAA ci sono 134 aerei immatricolati negli USA che devono essere ispezionati (l’FAA non indica il numero totale dei 787 nel mondo che hanno questi sedili installati).
Dalla Service Letter:
This Service Letter is being issued to address a quality escapement observed on some attendant seat installations where the seat track fitting nuts were under-torqued. There have been no indications or reports of properly torqued nuts loosening in service, and therefore this is a one-time service action to re-torque all 787 free standing attendant seats. This includes both standard model 2787 and high comfort model 2788 attendant seats.
In production, a flight attendant seat was discovered to be loose after final installation. The investigation found the floor attach fitting nuts to be significantly under-torqued. A Production line check revealed similar conditions on downstream airplanes.
A Quality Assurance investigation revealed that the attachment nuts were torqued using a yoke-type U-Joint adapter to mitigate clearance issues during the final torque process. Per installation process requirements, these adapters are not allowed for final torque as they can result in lower than intended torque values.
The subject seat track fitting attachment nuts are to be torqued to 140-150 in-lbs per BAC5009. Review of quality assurance inspection findings showed a few nuts with essentially 'zero' torque (finger tight), and many installations within 30 to 130 in-lbs range.
Sempre dalla Service Letter:
A safety evaluation was performed including static testing on an attendant seat with undertorqued fittings. This finding was processed through the Continued Operational Safety Program (COSP) and was determined to be Not a Safety Issue.
Mentre l’AD:
The unsafe condition, if not addressed, could result in the forward-facing flight attendant seats breaking free in a high load event, causing injury to flight attendants and blocking the exits during emergency egress.
Trovo abbastanza preoccupante questa parte: “a few nuts with essentially 'zero' torque (finger tight)”. A prescindere dalla difficoltà di fare la serratura, non ci hanno neanche provato!
Il sedile è fissato al pavimento con 4 bulloni, quindi penso che anche con uno “fuori uso” la situazione in questo caso specifico non sia così grave e pericolosa.
Il vero problema secondo me è la ripetizione di così tante discrepanze nell’assemblaggio delle parti, il che fa pensare a una grave lacuna del senso di Qualità.
Spero che le cose cambino in qualche modo.
AD:
Dynamic Regulatory System
drs.faa.gov
Docket con ulteriori informazioni e la Service Letter
Regulations.gov
www.regulations.gov
Allegati
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