Volo Lion Air 737 MAX si schianta in Indonesia


OneShot

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Paris
C'è una domanda che mi frulla nella testa da tempo; quali insormontabili problemi tecnici hanno costretto Boeing a non poter semplicemente aumentare l'altezza del carrello? Già questo limite li aveva costretti a "piallare" la parte inferiore delle nacelles a partire dalle serie 3/4/500, fino a dover introdurre, sulla serie Max, i dispositivi di correzione computerizzata di cui parliamo. Era veramente impossibile, attuare la soluzione apparentemente più logica?
Qui trovi una spiegazione che potrebbe soddisfare la tua curiosità, ma il motivo principale è stato la fretta di arrivare ptima del 320 Neo, zltrimenti ci voleva un disegno da zero con il gap temporale che avrebbe ritardato il tutto.

 

Paolo_61

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Qui trovi una spiegazione che potrebbe soddisfare la tua curiosità, ma il motivo principale è stato la fretta di arrivare ptima del 320 Neo, zltrimenti ci voleva un disegno da zero con il gap temporale che avrebbe ritardato il tutto.

Mi pare che più che la fretta sia stata la necessità di mantenere le commonality con la "vecchia serie" che ha portato a una serie di scelte progettuali complesse (come quella del video) e sicuramente costose.
Se ricordo bene quanto letto in passato, se cambia l'altezza del carrello cambia il Type Rating. Se questo mio ricordo è corretto, come per il MCAS il punto è stato di costruire un aereo che non richiedesse un nuovo TR per renderlo appetibile agli operatori della vecchia serie.
 

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Mi pare che più che la fretta sia stata la necessità di mantenere le commonality con la "vecchia serie" che ha portato a una serie di scelte progettuali complesse (come quella del video) e sicuramente costose.
Se ricordo bene quanto letto in passato, se cambia l'altezza del carrello cambia il Type Rating. Se questo mio ricordo è corretto, come per il MCAS il punto è stato di costruire un aereo che non richiedesse un nuovo TR per renderlo appetibile agli operatori della vecchia serie.
Non saprei dirti sull'altezza carrello/type rating: è la prima volta che lo sento. Mi viene solo in mente il type 757/767 dove gli aeroplani sono esteticamente differenti, ma a livello di impianti e avionica praticamente uguali. Penso anche ad un pilota che zompa da un A318 e vola su A321: stesso carrello, ma ad una distanza praticamente doppia, il che accentua la cosiddetta eye height over threshold.
Sicuramente se si esce dalla percentuale richiesta di commonality, il type rating diventa obbligatorio.
 

vipero

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.
A me pare che a parità di fusoliera, se allunghi il carrello devi aumentare pure lo spazio dei vani.
Così ad occhio, almeno per il main-gear, non mi pare ce ne sia molto...
 

antser

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Secondo mentourpilot, nel video che ho linkato precedentemente, un carrello più lungo avrebbe richiesto lo spostamento dello stesso rispetto alla posizione usuale. In pratica, chiuso non entrerebbe nella fusoliera
 

OneShot

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Secondo mentourpilot, nel video che ho linkato precedentemente, un carrello più lungo avrebbe richiesto lo spostamento dello stesso rispetto alla posizione usuale. In pratica, chiuso non entrerebbe nella fusoliera
Esatto. Per l'esattezza, dice che il MAX altro non è che il 737NG con nuovi motori e, seppur l'NG avesse delle ali ridisegnate, altro no è che il modello del 737 che ha volato per la prima volta nel '67, col carrello semplice e basso per permettere le operazioni di scalo in autonomia.
 
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londonfog

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8 Luglio 2012
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Londra
...
Se ricordo bene quanto letto in passato, se cambia l'altezza del carrello cambia il Type Rating...
IOnon l'ho mai sentito, pero' ai tempi io avevo il TR su B737-100 (con LH quarant'anni fa), mi sembra che all'epoca passare a un 737 di serie successiva (no ricordo se il 200 o il 300) richiedesse un'aggiornamento del TR. Se ricordo bene la differenza principale era la lunghezza e l'altezza da terra. Io fui messo a terra prima ma di poter pensare di fare il passaggio.

Prendilo con tutti i benefici di inventario possibili, sono passati quarant'anni.
 

londonfog

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Esatto. Per l'esattezza, dice che il MAX altro non è che il 737NG con nuovi motori e, seppur l'NG avesse delle ali ridisegnate, altro no è che il modello del 737 che ha volato per la prima volta nel '67, col carrello semplice e basso per permettere le operazioni di scalo in autonomia.
Come ho gia' detto posso sbagliarmi, ma il 737 NG e' piu' alto da terra del 737-100, senza dubbio la base dei motori e' piu' in alto. (Non mi sembra di essermi accorciato negli ultimi quarant'anni :D :D :D)
 

OneShot

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Ti sei accorciato Silvà! :D
Sono andato a guardare le misure del 737-200 (quello coi siluri sotto le ali, leggasi JT8-D) e del 737-800 (quello coi CFM 56): il primogenito aveva un'altezza totale terra-rudder di 11,28mt con un passo del carrello principale di 5,23mt; il -800 passa a 12,55mt di altezza terra/coda (in gran parte per le aumentate dimensioni del timone verticale) e il passo del carrello passa a 5,72 mt (49cm di differenza, ovvero 25 cm in più probabilmente quasi tutti in favore di carrello).
Da notare che, se si aumentasse ulteriormente il passo per guadagnare ulteriore altezza, si andrebbe ad interferire direttamente con il getto del motore.
 

londonfog

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Ti sei accorciato Silvà! :D
Sono andato a guardare le misure del 737-200 (quello coi siluri sotto le ali, leggasi JT8-D) e del 737-800 (quello coi CFM 56): il primogenito aveva un'altezza totale terra-rudder di 11,28mt con un passo del carrello principale di 5,23mt; il -800 passa a 12,55mt di altezza terra/coda (in gran parte per le aumentate dimensioni del timone verticale) e il passo del carrello passa a 5,72 mt (49cm di differenza, ovvero 25 cm in più probabilmente quasi tutti in favore di carrello).
Da notare che, se si aumentasse ulteriormente il passo per guadagnare ulteriore altezza, si andrebbe ad interferire direttamente con il getto del motore.
Io mi saro' anche accorciato ma tu mi hai appena confermato che il 200 terra-rudder e' (ce n'e' ancora qualcuno in giro_ 11,28mt e il -800 e' 12,55. Vale a dire 1,27mt piu' alto e che il passo del carrello del -800 e' aumentato di 25 cm :D :D :D

A parte che io sono vecchio e stavo parlando del -100 :D
 

Max737

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7 Febbraio 2017
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Boeing addresses new 737 MAX software issue that could keep plane grounded longer
David Shepardson
WASHINGTON (Reuters) - Boeing Co (BA.N) said on Friday it is addressing a new software issue discovered in Iowa last weekend during a technical review of the proposed update to the grounded Boeing 737 MAX, a development that could further delay the plane’s return to service. “We are making necessary updates,” Boeing said in a statement. Officials at the planemaker said the issue relates to a software power-up monitoring function that verifies some system monitors are operating correctly. One of the monitors was not being initiated correctly, officials said. The monitor check is prompted by a software command at airplane or system power up, and will set the appropriate indication if maintenance is required, company officials added. The Federal Aviation Administration (FAA) did not immediately comment. ABC News reported the issue early Friday. Boeing is halting production of the 737 MAX this month following the grounding in March of its best-selling plane after two fatal crashes in five months killed 346 people. U.S. regulators are waiting for an update from Boeing on how they will resolve the issue. A U.S. official briefed on the matter said Friday the FAA is now unlikely to approve the plane’s return until March but it could take until April. This week, American Airlines Group Inc (AAL.O) and Southwest Airlines Co (AAL.O) both said they would extend cancellations of MAX flights until early June.
Also this month, the FAA and Boeing said they were reviewing a wiring issue that could potentially cause a short circuit on the grounded 737 MAX. Officials said the review is looking at whether two bundles of wiring are too close together, which could lead to a short circuit and potentially result in a crash if pilots did not respond appropriately. U.S. and European aviation safety regulators met with Boeing in an effort to complete a 737 MAX software documentation audit that was begun in November. Documentation requirements are central to certification for increasingly complex aircraft software, and can become a source of delays.

https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max-software/boeing-addresses-new-737-max-software-issue-that-could-keep-plane-grounded-longer-idUSKBN1ZG28M
 

Max737

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7 Febbraio 2017
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United won't fly 737 MAX until after summer amid new approval delays
CHICAGO/WASHINGTON (Reuters) - United Airlines Holdings Inc (UAL.O) said on Friday it is extending the cancellation of Boeing 737 MAX flights until Sept. 4, a fresh delay that comes as sources told Reuters that the timing of a key certification flight may not happen until at least April. The new timeline strongly suggests that none of the jets will be flying for a second U.S. summer, an issue that hit U.S. 737 MAX operators’ profits during last year’s peak travel season to the benefit of carriers like Delta Air Lines (DAL.N) that do not have the MAX in their fleets. Boeing Co’s (BA.N) 737 MAX was grounded worldwide last March after two crashes in Indonesia and Ethiopia that killed 346 people within five months.
The U.S. planemaker has spent months updating software believed to have played a role in both crashes, but fresh issues have surfaced, complicating regulators’ efforts to re-approve the plane.
A certification flight as early as this month, after repeated delays, could now take even longer as Boeing tries to resolve the new problems, the sources said. U.S. airlines that operate the 737 MAX were planning to put the planes back in the air in early June if regulators had approved the plane in the first quarter, but that now looks increasingly unlikely. Southwest Airlines Co (LUV.N), the world’s largest operator of the 737 MAX, on Thursday extended flight cancellations as a result of the prolonged grounding until Aug. 10. One key issue yet to be resolved is whether Boeing must separate two wiring bundles that may be too close together, which could lead to a short circuit and crash if pilots do not respond appropriately. Boeing said Friday it is still in discussions with the Federal Aviation Administration about the issue.

https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max-united-arlns/united-wont-fly-737-max-until-after-summer-amid-new-approval-delays-idUSKBN2082A5
 

robin

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15 Settembre 2015
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ogni settimana ne esce una nuova...

By Scott Hamilton

Exclusive

Feb. 18, 2020, © Leeham News: Boeing recently discovered some of its stored 737 MAXes have foreign objects in the fuel tanks.

The entire fleet of 400+ newly produced but undelivered MAXes is being inspected.

Foreign objects, called foreign object debris (FOD) in aviation parlance, consist of tools or rags. FOD has been found in the fuel tanks of some MAXes. MAXes are stored at four locations in Washington State and in San Antonio (TX).

It’s unlikely that the FOD inspections will delay recertification or testing of the MAX.


FAA informed
The FAA was informed by Boeing.

It takes up to three days to inspect each airplane, LNA is told. Fuel must be drained and vapors dissipated before the fuel tanks can be opened.

It’s unclear what other areas of the airplane must be inspected.

Reuters last week reported that the certification flights for the MAX may not happen until “April or later.” Boeing hoped to stage the certification flight this month or next. Boeing would not confirm this timeline today to LNA, saying only that the flights will happen “soon.”

Quality Control issues
The FOD in the MAXes are unrelated to the technical issues that grounded the airplane for almost a year. As such, no connection to the MAX’s grounding, accidents or investigations should be made other than it’s just one more issue discovered that now must be rectified.

FOD in the airplanes is a quality control issue on the assembly line. QC is a problem that exists on other airplane programs at Boeing.

The US Air Force halted deliveries of the KC-46A tanker twice because FOD was discovered on the newly produced airplanes at the Everett (WA) wide-body factory. FOD issues on the 787s produced at the Charleston (SC) factory were detailed last year in a report by the Charleston Post and Courier.

The MAX is produced at the Renton (WA) factory.

There are strict protocols to avoid FOD in the final assembly process. Boeing is investigating to determine how the FOD into the MAX occurred.

Boeing’s message to employees
Mark Jenks, the VP and GM of the 737 Program, sent this message to employees today:

Team,

During these challenging times, our customers and the flying public are counting on us to do our best work each and every day. That’s why we’re taking action after a range of Foreign Object Debris (FOD) was recently found in the fuel tanks of several 737 MAX airplanes in storage.

FOD is absolutely unacceptable. One escape is one too many. With your help and focus, we will eliminate FOD from our production system.

We’ve already held a series of stand down meetings in Renton with teammates on the factory floor to share a new process for stopping FOD. This process includes:

Updated instructions and required checklists for teammates working in the fuel cell areas.
Additional verifications including inspections, audits and checks into our tank closure process to ensure there is zero FOD within the fuel tanks.
New signage added in these work areas to help remind teammates of the appropriate steps to take.
The success of this initiative is dependent on you. We need our entire team to make this a priority. Thank you for your commitment to put safety, quality and integrity into everything we do.

Mark
 

13900

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Foreign objects, called foreign object debris (FOD) in aviation parlance, consist of tools or rags.
Io rimango sempre più allibito a leggere che, nell'anno domini 2020, Boeing non ha ancora non-personalised tooling o comunque un sistema di controllo dei tools.
 

indaco1

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30 Settembre 2007
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.
Io non capisco perche' se hanno avuto lo stesso problema con il KC-46 da allora non abbiano fatto nulla.
 

East End Ave

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su e giu' sull'atlantico...
Appena finito di vedere un Indagini in Alta Quota, volo TK981 nei pressi di Parigi, 1974; 346 morti. Causa un problema BEN NOTO a McDonnelDouglas che NULLA aveva fatto dopo l'incidente del volo AA96 del 1972, che era andato bene per un soffio dopo aver subito una violenta depressurizzazione a causa del distacco del portellone del vano stiva.
Stessa dinamica per il TK, stavolta appunto con 346 vittime.

McDonnell fu poi acquisita da Boeing, ma anche qui NULLA fu preso come lezione tecnica e storica stante cio' che e' successo con il 737Max. Amarezza.
 

Fewwy

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Torino
Boeing can begin test flights of the 737 Max, FAA says
New York (CNN Business) — Boeing has received clearance to begin test flights of its troubled 737 Max jet, a spokesperson for the Federal Aviation Administration said Sunday. The test flights of could begin as early as Monday.
The move marks an important step in the process to re-certify the 737 Max, which has been grounded since March 2019, for passenger flights.
Boeing has said it expects to receive full approval for the plane to fly passengers by the middle of this year. The FAA in a letter to Congress Sunday said it does not yet have a date for when the grounding will be lifted.
"Flights with FAA test pilots could begin as early as tomorrow, evaluating Boeing's proposed changes to the automated flight control system on the 737 MAX," the administration wrote in the letter to lawmakers, which was obtained by CNN. "Testing is expected to take several days, and will include a wide array of flight maneuvers and emergency procedures to enable the agency to assess whether the changes meet FAA certification standards."
Boeing has been working with the FAA to get the 737 Max back in the air following two crashes that killed 346 people. The company had initially hoped the plane would fly again before the end of 2019, but the effort hit a number of roadblocks, including a new software issue that was discovered in February.
"Boeing continues to work diligently to support the safe return of the 737 Max to commercial service. We defer to the FAA and global regulators on the process," Boeing said in a statement to CNN on Sunday.
Problems with the 737 Max
have so far cost Boeing $18.7 billion, and that number is likely to continue to climb.
The company temporarily stopped building the 737 Max in January, before the Covid-19 pandemic hit most of the world's airlines. It couldn't afford to keep building the Max without being able to deliver the planes and complete sales of the jet.
Boeing restarted production of the plane in May, but airlines have moved to cancel or delay delivery of new jets in the face of the Covid-19 crisis, forcing Boeing to greatly reduce its production plans for at least the next several years.
The plane cannot return to service until it receives final approval from the FAA.
The FAA's letter to Congress said the start of test flights does not signify the agency has "completed its compliance evaluation or other work associated with return to service." The agency outlined in the letter the steps that will remain in the clearance process following the test flights, which include evaluating minimum pilot training requirements among other processes.

https://edition.cnn.com/2020/06/28/business/boeing-737-max-test-flights-approved/index.html