Il mondo ideale è racchiuso nell'Annesso 13 dell'ICAO, in particolare al punto 5-12 (Proibizione della divulgazione dei dati) ed nell'allegato E (Principi per la protezione delle informazioni di sicurezza).
In breve si è concordato a livello mondiale che se è pur vero che ogni paese ha il diritto di adottare le pratiche di giustizia che più gli aggradano è altresì vero che per il superiore bene della comunità internazionale si pretende che i dati raccolti nelle investigazioni degli incidenti aerei debbano essere completi, tempestivi e scevri da rischi di sanzioni disciplinari, amministrative, civili e penali per chi li fornisce, anche attraverso mezzi di raccolta automatica come i Recorders, onde evitare che in futuro tali dati vengano a mancare.
Naturalmente questo non si applica quando si dimostra che l'incidente è stato causato da dolo o condotta irresponsabile e negligente (colpa grave).
Non-disclosure of records
5.12 The State conducting the investigation of an accident
or incident shall not make the following records available for
purposes other than accident or incident investigation, unless
the appropriate authority for the administration of justice in
that State determines that their disclosure outweighs the
adverse domestic and international impact such action may
have on that or any future investigations:
a) all statements taken from persons by the investigation
authorities in the course of their investigation;
b) all communications between persons having been
involved in the operation of the aircraft;
c) medical or private information regarding persons
involved in the accident or incident;
d) cockpit voice recordings and transcripts from such
recordings; and
e) opinions expressed in the analysis of information,
including flight recorder information.
5.12.1 These records shall be included in the final report
or its appendices only when pertinent to the analysis of the
accident or incident. Parts of the records not relevant to the
analysis shall not be disclosed.
Note.— Information contained in the records listed above,
which includes information given voluntarily by persons
interviewed during the investigation of an accident or incident,
could be utilized inappropriately for subsequent disciplinary,
civil, administrative and criminal proceedings. If such information
is distributed, it may, in the future, no longer be openly
disclosed to investigators. Lack of access to such information
would impede the investigation process and seriously affect
flight safety.