- 10 Dicembre 2007
- 15,028
- 3,335
Pubblicati i risultati del FY 23.
28 November 2023
easyJet plc
Results for the twelve months ending 30 September 2023
Record H2'23 financial performance with a positive outlook for FY24
· Record H2 profit before tax despite challenging external operating environment
- FY23 headline profit before tax of £455 million (£633 million year on year improvement)
- easyJet holidays profits grew 221%, delivering £122 million profit before tax
· Positive outlook for FY24
- October RPS +12% (Q1 RPS expected to be ahead YoY despite being impacted by Middle East conflict)
- Q2 to Q4 RPS all ahead YoY
- H1 CPS ex fuel to be broadly flat YoY
- easyJet holidays expected to grow >35% in FY24 with ASP up high single digits
· Remain on track to deliver disciplined growth of c.9% in FY24
- H1'24 c. 42m seats, +11% YoY
- H2'24 c. 59m seats, +8% YoY
· Financial strength
- £41 million net cash with £4.7 billion liquidity
- BBB/Baa3 credit ratings, both with positive outlook
· Dividends reinstated
- 4.5p per share payable in early 2024
- Expect pay out to increase to 20% of headline PAT on FY24's result
- Potential to increase level of future returns to be assessed over the coming years
Commenting on the results, Johan Lundgren, easyJet's Chief Executive Officer, said:
"Our record summer performance demonstrates the success of our strategy and that demand for easyJet remains strong as customers choose us for our network and value.
"We see a positive outlook for this year with airline and holidays bookings both ahead year on year and recent consumer research highlights that around three quarters of Britons plan to spend more on their holidays versus last year with travel continuing to be the top priority for household discretionary spending.
"We are confident about the future and the opportunity ahead, focusing on capital discipline and driving our low cost model to achieve our ambitious medium term targets."
Al link tutti i dettagli.
Preso atto dei risultati odierni, ho cercato di determinare il trend della redditività di U2 negli ultimi 10 anni, calcolando il margine percentuale del risultato di esercizio ante imposte (sempre positivo) rispetto al revenue. Ho escluso i 3 anni falsati dal covid.
2014: 12.83
2015: 14.64
2016: 10.86
2017: 7.63
2018: 7.54
2019: 6.73
2023: 5.29
Capisco che le presentazioni agli investitori cerchino di valorizzare la parte mezza piena del bicchiere, ma quando le parole sono finite e si fa il classico conto della serva, ne esce il margine più basso degli ultimi anni (era covid esclusa).
E non è finita. Come ho scritto sopra, ho ricavato i margini sugli utili ante imposte (è il valore più semplice da trovare).
Pagate le imposte, l'utile netto del 2023 è stato di 324 M£.
Per cui il margine netto (che alla fine è quello reale) tra utile netto e revenue scende al 3.97%.
Il tutto trasportando 82.8M di pax contro i 96.1M del 2019 e con il LF sceso dal 91.5% all' 89%.
Ma Lundgren rassicura tutti e nell'articolo di FG postato prima da Hippo, dichiara:
“Then I think we are all looking forward to the summer,” he adds. ”We are not seeing much ability for competitors to grow with what is happening with the Pratt & Whitney [PW1100G] engine and the length of time it’s going to take for them to go through the shops. So we are seeing [competitor] capacity looks pretty flat for the summer, fuel is trending down, so we are pretty encouraged by what we see for the summer.”
Lundgren adds he sees a ”very positive outlook” for 2024 given the limited competitive growth. ”We don’t think anyone will grow as much as we will, when you look at the profitable summer period.”
Sarebbe interessante chiedergli con quali aerei si assicurerà questa crescita, visto che la slide con la flotta cita una crescita della stessa tra il FY23 e il FY24 compresa tra uno (!) e 10 aerei rispetto ai 336 di partenza.
Non voglio sembrare un hater di U2, non avrei alcun motivo per esserlo. Ma ho l'impressione che si sia sfruttando la rendita di posizione degli anni d'oro, per mascherare un costante declino e raccontare e raccontarsi che va tutto bene. Anche a fronte di un margine del 3.97%.
Visto che sul forum ci sono amici che ci lavorano, spero di essere smentito dai fatti.
28 November 2023
easyJet plc
Results for the twelve months ending 30 September 2023
Record H2'23 financial performance with a positive outlook for FY24
· Record H2 profit before tax despite challenging external operating environment
- FY23 headline profit before tax of £455 million (£633 million year on year improvement)
- easyJet holidays profits grew 221%, delivering £122 million profit before tax
· Positive outlook for FY24
- October RPS +12% (Q1 RPS expected to be ahead YoY despite being impacted by Middle East conflict)
- Q2 to Q4 RPS all ahead YoY
- H1 CPS ex fuel to be broadly flat YoY
- easyJet holidays expected to grow >35% in FY24 with ASP up high single digits
· Remain on track to deliver disciplined growth of c.9% in FY24
- H1'24 c. 42m seats, +11% YoY
- H2'24 c. 59m seats, +8% YoY
· Financial strength
- £41 million net cash with £4.7 billion liquidity
- BBB/Baa3 credit ratings, both with positive outlook
· Dividends reinstated
- 4.5p per share payable in early 2024
- Expect pay out to increase to 20% of headline PAT on FY24's result
- Potential to increase level of future returns to be assessed over the coming years
Commenting on the results, Johan Lundgren, easyJet's Chief Executive Officer, said:
"Our record summer performance demonstrates the success of our strategy and that demand for easyJet remains strong as customers choose us for our network and value.
"We see a positive outlook for this year with airline and holidays bookings both ahead year on year and recent consumer research highlights that around three quarters of Britons plan to spend more on their holidays versus last year with travel continuing to be the top priority for household discretionary spending.
"We are confident about the future and the opportunity ahead, focusing on capital discipline and driving our low cost model to achieve our ambitious medium term targets."
Al link tutti i dettagli.
easyJet PLC - Final Results
RNS Number : 8488U easyJet PLC 28 November 2023 28 November 2023 easyJet plc Results for the twelve months ending 30 September 2023 Record H2'23 financial performance with a positive outlook for FY24 Record H2 profit before tax despite challenging external operating environment - FY23...
corporate.easyjet.com
Preso atto dei risultati odierni, ho cercato di determinare il trend della redditività di U2 negli ultimi 10 anni, calcolando il margine percentuale del risultato di esercizio ante imposte (sempre positivo) rispetto al revenue. Ho escluso i 3 anni falsati dal covid.
2014: 12.83
2015: 14.64
2016: 10.86
2017: 7.63
2018: 7.54
2019: 6.73
2023: 5.29
Capisco che le presentazioni agli investitori cerchino di valorizzare la parte mezza piena del bicchiere, ma quando le parole sono finite e si fa il classico conto della serva, ne esce il margine più basso degli ultimi anni (era covid esclusa).
E non è finita. Come ho scritto sopra, ho ricavato i margini sugli utili ante imposte (è il valore più semplice da trovare).
Pagate le imposte, l'utile netto del 2023 è stato di 324 M£.
Per cui il margine netto (che alla fine è quello reale) tra utile netto e revenue scende al 3.97%.
Il tutto trasportando 82.8M di pax contro i 96.1M del 2019 e con il LF sceso dal 91.5% all' 89%.
Ma Lundgren rassicura tutti e nell'articolo di FG postato prima da Hippo, dichiara:
“Then I think we are all looking forward to the summer,” he adds. ”We are not seeing much ability for competitors to grow with what is happening with the Pratt & Whitney [PW1100G] engine and the length of time it’s going to take for them to go through the shops. So we are seeing [competitor] capacity looks pretty flat for the summer, fuel is trending down, so we are pretty encouraged by what we see for the summer.”
Lundgren adds he sees a ”very positive outlook” for 2024 given the limited competitive growth. ”We don’t think anyone will grow as much as we will, when you look at the profitable summer period.”
Sarebbe interessante chiedergli con quali aerei si assicurerà questa crescita, visto che la slide con la flotta cita una crescita della stessa tra il FY23 e il FY24 compresa tra uno (!) e 10 aerei rispetto ai 336 di partenza.
Non voglio sembrare un hater di U2, non avrei alcun motivo per esserlo. Ma ho l'impressione che si sia sfruttando la rendita di posizione degli anni d'oro, per mascherare un costante declino e raccontare e raccontarsi che va tutto bene. Anche a fronte di un margine del 3.97%.
Visto che sul forum ci sono amici che ci lavorano, spero di essere smentito dai fatti.