Brexit e possibili ripercussioni sul mondo dell'aviazione


AZ209

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Direi che non e' un closet brexiter:
Mi dispiace ma il fatto che dica che abbia votato Remain ma poi se ne esce con certe dichiarazioni alla Davis o Rees-Mogg ne fa proprio un closet brexiter per definizione. Ovvero uno che ufficialmente non lo e', ma privatamente (closet) pensa l'opposto.

Utilizzare tematiche che sono le stesse dei leavers ("UE e' quella che rischia di piu', non noi") mi fanno cadere le braccia.
 

Farfallina

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23 Marzo 2009
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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Mi dispiace ma il fatto che dica che abbia votato Remain ma poi se ne esce con certe dichiarazioni alla Davis o Rees-Mogg ne fa proprio un closet brexiter per definizione. Ovvero uno che ufficialmente non lo e', ma privatamente (closet) pensa l'opposto.

Utilizzare tematiche che sono le stesse dei leavers ("UE e' quella che rischia di piu', non noi") mi fanno cadere le braccia.
Scusate la domanda alla quale forse è già stato risposto, il capitale di IAG con la Brexit rimarrebbe a maggioranza UE oppure avrebbero problemi anche in questo senso oltre che di bilaterali?
 

AZ209

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Scusate la domanda alla quale forse è già stato risposto, il capitale di IAG con la Brexit rimarrebbe a maggioranza UE oppure avrebbero problemi anche in questo senso oltre che di bilaterali?
Scusa la risposta, ma lo stesso WW se n'e' uscito in perfetto stile leaver : "life has to go on and life will go on.”
Poi cosa effettivamente hanno intenzione di fare, quello non ci riguarda. L'importante e' essere ottimisti o rischi di essere tacciato per un sabotatore della monarchia.
Ricordiamoci che Walsh era lo stesso che qualche mese fa criticava aspramente gli allarmisti: https://www.standard.co.uk/business...t-alarmists-as-profits-take-off-a3598516.html


Per rispondere seriamente alla tua domanda, non credo l'abbiano deciso neanche loro. 13900 forse puo' fornirci lumi in merito avendo assistito all'ultimo company meeting che presentava i risultati.
E' di luglio scorso una richiesta di IAG verso l'UE per un rilassamento delle ownership rules comunitarie: https://www.ft.com/content/d1440f12-6656-11e7-8526-7b38dcaef614
Cio' fa presupporre che in realta' IAG non abbia deciso nulla di concreto al riguardo.
 

londonfog

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

https://www.standard.co.uk/news/tra...brexit-and-says-life-will-go-on-a3672231.html
Chi l'avrebbe mai detto che Willie Walsh e' in realta' un "closet brexiter".

Questo spiega le sue tutto sommato tiepide posizioni ufficiali che ha sempre mostrato al riguardo.
Direi che non e' un closet brexiter:
Willie Walsh e' irlandese. Gli irlandesi sono cittadini EU e hanno uno status speciale nel Regno Unito per ragioni storiche. IAG ha grosso modo i piedi in due staffe, una nella UE (senza Regno Unito) e l'altra in GB. Si potrebbe dire che per lui non cambia niente qualunque cosa succeda.
 

AZ209

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Willie Walsh e' irlandese. Gli irlandesi sono cittadini EU e hanno uno status speciale nel Regno Unito per ragioni storiche. IAG ha grosso modo i piedi in due staffe, una nella UE (senza Regno Unito) e l'altra in GB. Si potrebbe dire che per lui non cambia niente qualunque cosa succeda.
Lo so che Walsh e' irlandese. Ma la piu' importante compagnia del gruppo non lo e'.
Detto questo, la stessa IAG ha la sede legale a Madrid, quindi ritengo che grossi problemi non ce ne saranno da un punto di vista societario.
 

13900

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Mi dispiace ma il fatto che dica che abbia votato Remain ma poi se ne esce con certe dichiarazioni alla Davis o Rees-Mogg ne fa proprio un closet brexiter per definizione. Ovvero uno che ufficialmente non lo e', ma privatamente (closet) pensa l'opposto.

Utilizzare tematiche che sono le stesse dei leavers ("UE e' quella che rischia di piu', non noi") mi fanno cadere le braccia.
Ok, mi sto guardando il video su Parliamentlive.tv e posso dire che il cronista non ha capito praticamente nulla.

Ok, mi sono spippato l'intero video del panel governativo su Brexit e Aviazione Civile, e posso serenamente dire che potrei fare il giornalista per lo Standard meglio dell'imbrattacarte che ha scritto questo articolo. Riporto qui i punti più salienti, spero che non sia un problema se li butto giù in inglese. Se faccio un quote diretto lo metto tra virgolette.

Invitati al panel erano Walsh, Holland-Kaye di LHR, Hawking CEO di MAN airport e Drakker di Easyjet. Ho preso nota per lo più di quello che ha detto WW.

Q. What would the future be looking like on 1/4/19 without a deal?
A. It'll continue as today. Airlines will fly to Europe from their national home base. IAG has 7 AOCs and soon an 8th, it'll continue to fly to Europe as it does today, it's complexity it is used to. Bilateral agreements will need to be in place. There might be an issue with participation to EASA. There is confidence from all sides that there will be an agreement before the deadline (all agree multiple times).

Q. When is the latest for a deal?
A. Whilst we sell one year in advance I rarely look at data more tha 3 months out. He wants clarity 6 months in advance - can be by the summer, can be by October. The airline business deals with a lot of complexity "and we can keep managing this. Politicians like keeping complexity in our business and I'm sure you'll keep on doing this". The industry is used to get regulation imposed on itself with no advance warning (e.g. Liquids ban).

Q. Why is EASA important?
A. EASA has done a lot to streamline safety requirements. Don't think CAA can replace EASA in full, both for oversight and clarity, and they don't want to have to comply with different standards between UK an EU. Walsh would like clarity on EASA ASAP.

Q. How about bilateral agreements (domanda posta due volte almeno).
A. The UK has bilateral agreements with 170 countries. 35 are EU-led bilaterals, negotiated by the commission on everyone's behalf, the rest are UK-other countries bilaterals. Those won't change. The biggest EU agreement is the one with the US: "I'm confident that there is perfect alignment between US and UK on Open Skies. The US operate under the model open skies agreement which I know the UK could sign up to in a minute. There is nothing to negotiate, that's the way we operate, perfect alignment. I believe that one second after the UK leaves there will be a UK/US open skies".

Q. How about the UK-EU agreement?
A. Roughly half of our passengers are EU passengers. There will be a need for a comprehensive Air Transport Agreement (ATA) negotiated, which all parties are confident that will be reached. Without an agreement, there is still a possibility for airlines to fly from their home bases to Europe, but cabotage will be at risk. The UK government would need to agree to that, for instance it would need to agree to let Ryanair fly between the UK and the EU. When asked if only the UK government would need, WW says "Just the UK government needs to". He also says "I 've no interest in seeing Ryanair prevented from flying from the UK to the EU. It'd be a travesty, a disaster".

Q. Can UK copy EU legislation, specifically the open skies, in its legislation?
A. The UK can't copy, would need to replace the OS agreement with another one. He doesn't believe the EU-US open skies can be flipped but he believes that there is alignment between the UK and US, and the US airlines are interested. No one wants to return to Bermuda II agreement when only two airlines could access Heathrow.

Q. Would Brexit impact investment or capacity to enter new markets?
A. Aircraft purchases are made for 25 years, so no changes on that. The issues remain with APD, restrictive visa processes that aren't fit for purpose. He's not specifically concerned about Brexit: "I'll be honest, I voted Remain but life has to go on. But the issues that the UK will need to address post Brexit are APD, Visas and (elbows Holland Kaye) the exorbitant cost for expanding Heathrow".

Q. Do they see a blocker to aviation with regards to freedom of movement?
A. (All, not just WW). Aviation is an enabler of economic growth. Aviation enables trade, and freedom of movement is a separate issue from aviation.

Q. Do you think there would be an asymmetric impact between EU/UK in case of a no deal?
A. It'd be different from member state to member state. In Spain or Ireland, where tourism is 7/8% of total GDP, it'd be higher. Broadly, though, there would be simmetry, hence why they all believe there will be willingness by all parties to get to a deal. EZY mentions discussions with other countries that hint to possibilities of deal for the aviation sector.

Q. Do you expect changes in airline ownership?
A. EZY: we are already 49% EU owned, going to 51% should not be a big ask.
A. IAG: IAG already demonstrates separate ownership for countries that do not recognise the concept of EU ownership and control. This is valid for BA to prove British ownership, for IB for Spanish ownership and if needed it will be done for Aer Lingus. However, this is an industry-wide issue. At present the majority of capitals invested in aviation are American or British, and these are invested in the UK as well as Europe: so the issue of ownership is actually an European one, not just UK. This is recognised in the industry, hence why

Q. What sort of deal would you like with the EU?
A. I'd like an ATA that preserves what we have today, a liberal agreement. There is a lot of symmetry amongst airlines on this.

Q. Does he expect vetoes from countries?
A. The deal will be negotiated by the commission and shouldn't be different from other deals. He doesn't expect differences as there is symmetry.

Questo é quello che mi sono annotato. Come dico, non so cosa abbia sentito il tizio dello standard, di sicuro c'é una linea editoriale da obbedire. Ciò che ho trovato interessante, e che non sapevo, é la questione di EU ownership, ed è un peccato che sia stata menzionata solo en passant. Dove penso ci sia troppo ottimismo é sull'ATA EU/UK. Parlando di accordi con altri paesi WW ha ricordato come l'UK sia sempre stato molto aperto nel firmare accordi, mentre rallentamenti sono giunti da paesi più intenzionati a proteggere i propri campioni nazionali; mi domando cosa gli faccia pensare che così non sarà per un agreement EU/UK. Magari una mail gliela mando, se non ha niente da fare chissà che non mi risponda...
 
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25 Settembre 2008
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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Ma per quale motivo la UE dovrebbe garantire un open skies agreement al Regno Unito con diritti di cabotaggio, 7th Freedom e compagnia bella?
Mi sembrava che l'idea fosse "o dentro o fuori": se sono fuori ma tutto funziona come se fossero dentro, che senso ha?
 

13900

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Ma per quale motivo la UE dovrebbe garantire un open skies agreement al Regno Unito con diritti di cabotaggio, 7th Freedom e compagnia bella?
Mi sembrava che l'idea fosse "o dentro o fuori": se sono fuori ma tutto funziona come se fossero dentro, che senso ha?
Sia Willy che la signora di Easyjet sembravano onestamente convinti, nella diretta, che non ci dovrebbero essere problemi a fare un Air Transport Agreement tra UE e UK per via, come riportavo sopra, della 'simmetria' d'intenti tra le varie compagnie.

Da un lato capisco che mantenere lo status quo sia nell'interesse sia di EZY che di BA che di tutte le compagnie britanniche, ma dall'altro non so se sia vero che il resto d'Europa sarebbe cosi', come dire, ben intenzionato. E' vero quello che diceva Willy, ossia che il Regno Unito non ha mai 'sponsorizzato' il campione nazionale quando si negozia un O/S, e ha sempre spinto per la maggior liberta' possibile (vedi l'accordo con gli EAU, per esempio), ma allo stesso tempo e' vero che Olanda, Francia o Germania non sono mai state cosi' aperte. E non so se sarebbero molto aperte per l'UK, e questa e' una domanda che avrei voluto sentire da parte del panel.

Nota a margine, tranne un paio di persone che si erano studiate il dossier, i politici che facevano le domande mi sono sembrati abbastanza impreparati. La chairwoman era praticamente giubilante perche' aveva finalmente trovato un'industria che non era tutto "doom and gloom" (e l'ha detto espressamente), un altro tizio ha dovuto farsi spiegare da Walsh come funzionano i bilaterali, e Willie aveva la faccia da "sto parlando con un cretino", un terzo cercava di accusare EZY di essere in procinto di chiudere tutto e spostarsi in Austria...
 

londonfog

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

https://www.standard.co.uk/news/tra...brexit-and-says-life-will-go-on-a3672231.html
Chi l'avrebbe mai detto che Willie Walsh e' in realta' un "closet brexiter".

Questo spiega le sue tutto sommato tiepide posizioni ufficiali che ha sempre mostrato al riguardo.
Direi che non e' un closet brexiter:
Ma per quale motivo la UE dovrebbe garantire un open skies agreement al Regno Unito con diritti di cabotaggio, 7th Freedom e compagnia bella?
Mi sembrava che l'idea fosse "o dentro o fuori": se sono fuori ma tutto funziona come se fossero dentro, che senso ha?
Tieni presente che Easy Jet ha un COA Austriaco e se le cose vanno male usera' quello per il cabotaggio all'interno UE. BA ha solamente i voli Open Skies che non partono dal Regno Unito, VS non ha traffico verso l'UE. FR ci potrebbe rimettere se non prende un COA inglese per tutti i voli che ha da UK verso l'Europa.
Forse e' per questo che sono cosi' tranquilli. E' forse uno dei pochi casi in cui tutti perderebbero allo stesso modo se non arrivano ad un accordo di Open Skies fra UK e UE.
 

AZ209

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Ma per quale motivo la UE dovrebbe garantire un open skies agreement al Regno Unito con diritti di cabotaggio, 7th Freedom e compagnia bella?
Mi sembrava che l'idea fosse "o dentro o fuori": se sono fuori ma tutto funziona come se fossero dentro, che senso ha?
D'accordo con te. In inglese si chiama wishful thinking. Ma del resto e' il mantra che viene propinato qui in UK. Secondo la maggioranza dei media e dei politici esiste ancora la sottomissione nei confronti del Regno Unito da parte del continente.

Da un lato capisco che mantenere lo status quo sia nell'interesse sia di EZY che di BA che di tutte le compagnie britanniche, ma dall'altro non so se sia vero che il resto d'Europa sarebbe cosi', come dire, ben intenzionato. E' vero quello che diceva Willy, ossia che il Regno Unito non ha mai 'sponsorizzato' il campione nazionale quando si negozia un O/S, e ha sempre spinto per la maggior liberta' possibile (vedi l'accordo con gli EAU, per esempio), ma allo stesso tempo e' vero che Olanda, Francia o Germania non sono mai state cosi' aperte. E non so se sarebbero molto aperte per l'UK, e questa e' una domanda che avrei voluto sentire da parte del panel.
Analisi che condivido pienamente.


Nota a margine, tranne un paio di persone che si erano studiate il dossier, i politici che facevano le domande mi sono sembrati abbastanza impreparati. La chairwoman era praticamente giubilante perche' aveva finalmente trovato un'industria che non era tutto "doom and gloom" (e l'ha detto espressamente), un altro tizio ha dovuto farsi spiegare da Walsh come funzionano i bilaterali, e Willie aveva la faccia da "sto parlando con un cretino", un terzo cercava di accusare EZY di essere in procinto di chiudere tutto e spostarsi in Austria...
Nulla di nuovo. La verita' e' che i governanti dicono di essere in controllo, ma in realta' non hanno la piu' pallida idea di quello che dovrebbero fare.
Mentre dal lato Europeo, la sensazione e' che ci sia molta piu' unita' d'intenti e di aspettative.

Btw - Grazie per la trascrizione dell'udienza in parlamento.
 

londonfog

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

D'accordo con te. In inglese si chiama wishful thinking. Ma del resto e' il mantra che viene propinato qui in UK. Secondo la maggioranza dei media e dei politici esiste ancora la sottomissione nei confronti del Regno Unito da parte del continente.

Analisi che condivido pienamente.


Nulla di nuovo. La verita' e' che i governanti dicono di essere in controllo, ma in realta' non hanno la piu' pallida idea di quello che dovrebbero fare.
Mentre dal lato Europeo, la sensazione e' che ci sia molta piu' unita' d'intenti e di aspettative.

Btw - Grazie per la trascrizione dell'udienza in parlamento.
Come ho gia' detto... Brexit=The undefined being negotiated by the unprepared in order to get the unspecified for the uninformed
 

DusCgn

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

UK airlines risk losing flying rights, says leaked Brexit paper
Brussels sees little room for ‘bespoke’ aviation deal if Britain exits single market


6 HOURS AGO Alex Barker in Brussels

EU Brexit negotiators are taking a tough stance on aviation that would dramatically restrict UK airline operating rights unless Britain follows*the bloc’s laws and courts, according to leaked planning documents.*

The EU’s 27 remaining member states have begun preparing for talks on future EU-UK relations, outlining models of co-operation in aviation, fisheries and research that strictly adhere to precedents in existing arrangements with non-EU countries.*

In the area of aviation in particular,*the European Commission*sees little room for creativity or “bespoke” arrangement that the UK is hoping to negotiate, according to a presentation to the EU member states seen by the Financial Times.*

If Britain left the single market, the paper states,*UK-owned airlines would automatically lose existing flying rights in Europe’s “fully liberalised” aviation market, and would no longer be entitled to EU recognition of approvals for parts or certificates for airworthiness.

Ownership restrictions would also apply, forcing groups such as Ryanair and International Airlines Group to*buy out British shareholders to*ensure they were 50 per cent owned and controlled by EU nationals, in order to continue operating routes within the EU.*

“UK red lines mean exit from the single market,” the commission presentation said. “All rights, obligations and benefits derived cease. No traffic rights — end of market access; ownership & control rules — third country restrictions kick in; end of mutual recognition of certificates; end of participation in European Aviation Safety Agency (EASA).”*

“Air freedoms [are] granted by way of international agreement. What is not expressly agreed is prohibited,” the paper adds.*

If strictly applied in a no-deal Brexit scenario, such an approach would lead to the grounding of many UK flights — something British ministers have dismissed as scaremongering. The paper notes there are no World Trade Organisation fallback options for aviation and makes clear that “old bilateral agreements between member states and the UK are not revived”.*


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https://www.ft.com/content/e7674638-d078-11e7-b781-794ce08b24dc

The UK sees more scope for a closer relationship, even outside the remit of European courts. Chris Grayling, Britain’s transport minister, has said Britain is likely to remain a member of the EASA “at the end of the negotiations” and maintain similar flying rights.

“Does anybody seriously think the Spanish government, which would see hotel bookings collapse in 2019, is going to intervene to stop the planes flying? Of course they’re not,” Mr Grayling told the BBC.*

In an explanation of the types of aviation agreement*possible, the commission paper notes that full market access — including “up to nine freedoms of the air” — would require “full transposition and application of the EU acquis [of aviation law]” and “alignment with European Court of Justice interpretation of EU acquis”.*

The business model of UK-based carriers currently relies on the full range of nine flying rights, including*provisions that allow airlines such as*EasyJet or*British Airways to fly from Madrid to Berlin or from Milan to Rome.*

A second co-operation model outlined is based on the Common Aviation Area agreements with Georgia and Moldova. That model would only require partial application of EU law and no EU court rulings — more acceptable conditions for the UK government.*


But the commission argues that in this case, UK operators would be allowed to operate flights to or from EU destinations only if they start or end in Britain, the so-called third and fourth freedoms of the air. EU ownership restrictions would also apply.*

The third model identified by the commission negotiators would offer the type of market access enjoyed by US or Canadian airlines. These include lighter regulatory obligations and no role for European courts.

EasyJet and some other UK carriers have already begun to establish European offshoots in an attempt to minimise potential disruption after Brexit.*

Big European carriers such as*Lufthansa and*Air France*see the potential to exploit Brexit talks to squeeze out budget carrier rivals such as EasyJet and Ryanair. Diplomats say France and Germany have taken firm positions on the requirements for UK access to the aviation market in preliminary discussions.*
https://www.ft.com/content/e7674638-d078-11e7-b781-794ce08b24dc
 

AZ209

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

E' appena uscita la notizia che il Governo ha chiesto ufficialmente all'UE di voler rimanere nell'EASA- Per assicurare che gli aerei possano continuare a volare da/per l'Europa senza problemi. Quindi sotto l'indiretta giurisdizione della Corte di Giustizia Europea, per la somma "gioia" di BoJo, Fox, Davis, Patel, Rees Mogg e tutti quegli altri dementi al governo. :D



Govt to stay in EU air safety body in blurring of Brexit red line

Sky News understands ministers will be asking to remain in the European Aviation Safety Agency despite the role of EU judges.

The Government will tell the EU it wishes to stay in a key aviation safety body, under the indirect jurisdiction of the European Court of Justice, in order to keep planes flying after Brexit.
Sky News understands the UK will say it wants to remain in the European Aviation Safety Agency (EASA), which runs safety and maintenance checks and sets crucial standards across Europe and the UK.
It comes after pressure not just from UK and European airlines, but also the key US Federal Aviation Authority, which has told Britain it has weeks to come up with a legal structure for aviation safety, and will be subject to checks by US inspectors.
The Department for Transport has been privately reassuring the aviation industry and aeronautical manufacturers that Britain will stay within EASA.
A senior source told Sky News the UK's proposal will be modelled as an "offer" to the EU, given the Government calculates 40% of the technical expertise behind EASA is from the UK Civil Aviation Authority.
One source said: "It is part of the second phase negotiating process, but it would be bizarre if we couldn't be part of it.
"Plenty of countries outside of the EU are in EASA, although they don't keep voting rights".

Switzerland and Norway are the main non-EU associate members and make budget contributions.
But both countries are in the European Free Trade Association and Norway is part of the EU's single market.
The Government is exploring Article 66 of EASA regulations, which establishes a clear legal route for third-party country participation.
In a future scenario where the UK is an associate member, a domestic dispute over the application of safety regulation would be under the jurisdiction of UK courts.
However, under Article 50 of the same EASA rules, the European Court of Justice (ECJ) is the ultimate arbiter of EASA rulings.
Norway and Switzerland have joint committees to allow that jurisdiction to operate indirectly, but it still exists.
Some Brexiteer MPs may feel that such jurisdiction oversteps or blurs the Prime Minister's much-heralded "red line" of no ECJ jurisdiction after Brexit.
But Government sources pointed out it is now "direct jurisdiction" that is ruled out once the UK leaves the EU.
This could well emerge as a model for other areas, where Theresa May's stance on the ECJ has proven difficult for industries run on a pan-European basis, which see no value in diverging from EU regulations.
It is also a possible compromise for the thorny issue of the oversight of EU citizens' rights.
Taken to an extreme, this is the basis for the "Norway model" of staying in the European Economic Area, for which the ECJ has quasi-direct jurisdiction.

The US Federal Aviation Authority (FAA) believes the UK needs to settle the issue of post-Brexit aviation regulation within weeks.
Catherine Lang, the FAA's Europe Director, recently said: "It's very important that we point out that the US-EU safety agreement... when the UK exits the EU, their status in that agreement will be extinguished.
"This is wildly important to mitigate and urgently needed to be mitigated because half of the repair stations in Europe are in the UK."
Some of the big aviation players such as British Airways and Heathrow Airport have been relatively relaxed about the impact of Brexit and the chance of no deal resulting from the UK's exit negotiations.
The mutual interest for the European tourist industry and airlines is seen as guaranteeing the avoidance of a "no deal" Brexit, although they have said the UK's EASA status needs to be settled imminently.
However, smaller providers say they are seeing a divergence of business from smaller airports and less popular routes.

Robert Sinclair, the new chief executive of London City Airport, told a Sky News' Brexit Forensics special report on aviation he is "quite worried about the prospect of no deal".
"I think for critical industries like aviation, which is an enabler of other industries and trade and tourism, the consequences of 'no deal' are very, very significant," he said.
"Single market consistency has driven air fares down, which has made flying the preserve of everyone, not just the few.
"And it's made it a lot more prolific and allowed people right across Britain to experience Europe.
"Unfortunately, if we lose that, the risk is that flying becomes more the preserve of the few, like it was 30 or 40 years ago."

The head of the European airport trade body, Olivier Jankovec, told Sky News he hopes a "no deal" Brexit is "not the likely outcome".
"I think we don't know, because we've been asking those questions, we've been begging for contingencies to be put in place, we don't have answers," he said.
Sky News also understands the Government is preparing an ultimate backstop with plans for a series of legal letters for exchange with airlines in the hour of Britain's departure from the EU; to reassure the maintenance of legal flying rights in the event of no Brexit deal being agreed.
It marks the acceptance that absent World Trade Organisation rules - and the fact the EU has dismissed the idea of falling back on decades-old bilateral flight agreements with the UK - means that flights stopping is a possible consequence of a failed Brexit negotiation.

https://news.sky.com/story/govt-to-...-body-in-blurring-of-brexit-red-line-11151049
 

Paolo_61

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Mi sembra sempre più probabile che la Gran Bretagna post Brexit sarà costretta ad assoggettarsi a tutte le norme europee e a contribuire al budget della UE e dei relativi organi privandosi al tempo stesso di qualunque potere decisionale. Un vero successone :)
 

13900

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

L'UK poteebbe rimanere in EASA come membro osservatore, tipo Turchia.

Ossia non avere voce in capitolo, obbedire a tutte le regole e doverle rispettare.

Un ricercatore in Norvegia chiamava questa cosa "fax democracy"... ma ora Priti Patel, Liam Fox, BoJo sono liberi!!!!
 

AZ209

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

A questo punto fanno prima a dire "Signori, ci siamo sbagliati".
 

OneShot

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Una piccola parentesi sul COA Austriaco di easyjet: da qualche giorno mi capita di operare su aeromobili immatricolati OE e sulla porta davanti campeggia un adesivo con scritto "THIS AIRCRAFT IS OPERATED BY EASYJET EUROPE GMBH"! Quindi non trattasi solo di COA ma di una società vera e propria. Tipo easyJet Swiss SA.
 

totocrista

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Re: Brexit e possibili riperscussioni sul mondo dell'aviazione

Una piccola parentesi sul COA Austriaco di easyjet: da qualche giorno mi capita di operare su aeromobili immatricolati OE e sulla porta davanti campeggia un adesivo con scritto "THIS AIRCRAFT IS OPERATED BY EASYJET EUROPE GMBH"! Quindi non trattasi solo di COA ma di una società vera e propria. Tipo easyJet Swiss SA.
E' da un po che Easyjet sta cambiando immatricolazione ai suoi aerei, quasi ogni giorno ne vedo su skyliner, questi gli ultimi due:
forse ne ho visti più di 10 solo a novembre
Airbus A320 -214 7235 OE-IVS easyJet Europe ferried 29nov/01dec17 MXP-LJU-MXP on transfer, re-regd 30nov17 ex G-EZPN
Airbus A320 -214 7632 OE-IVT easyJet Europe ferried 01dec17 MXP-LJU, G-reg prior transfer ex G-EZRB